De grachtengordel revisited
GEPLAATST: 10-9-2020
Bij de heruitgave van Geerten Meijsings 'De grachtengordel'
Het is mooi om te debuteren als cult-schrijver, maar het
werkelijke wonder van Geerten Meijsings carrière is hoe hij zich na dat begin ontwikkelde
tot een klassiek romanschrijver, met een heldere stijl, een absolute beheersing
van stof en een in onze literatuur onovertroffen meesterschap in de romanvorm.
Dit meesterschap nam een definitieve vorm aan in de roman
die vandaag na 28 jaar opnieuw wordt gepresenteerd, De grachtengordel, een klassieker in onze literatuur.
Spel Ik herinner me nog de keer dat ik het manuscript te zien
kreeg. Drie gelinieerde cahiers. Elke pagina links en rechts tot aan de rand volgeschreven,
zonder enige correctie of aanvulling. Normale schrijvers -
althans die paar die nog met de blote hand schrijven -
houden vaak de linkerpagina open voor latere invallen en verbeteringen. Meijsing
niet. Hij liet geen centimeter onbeschreven en schreef De grachtengordel zo te zien zonder enige aarzeling. De roman was
al in zijn hoofd geschreven.
Er zit altijd spel in de manier waarop Meijsings boeken
op de lezer afkomen. De pseudoniemen Joyce & Co en Eefje Wijnberg. De
manier waarop er ook altijd een parodie-element in de vorm zit. Zo is De grachtengordel ogenschijnlijk een
sleutelroman, en alle critici waren in 1992 erg bezig met de vraag wie wie was.
En hoe erg het was dat een schrijver zijn collega’s zo te kijk zette. Iets waar
trouwens geen enkele romanschrijver zich druk om zou moeten maken, want die weet hoe
de worst wordt gemaakt.
Verlokkingen
Maar wie De
grachtengordel leest en het geluk heeft geen recensent te zijn, ziet dat
die sleutelroman maar de buitenste schil is. Het harnas. Waar deze roman in
werkelijkheid over gaat is trouw en integriteit. Dat is het hart van De grachtengordel. Erik Provenier,
Meijsings vaste alter ego, was niet voor niets in Italiaanse ballingschap
gegaan. Hij wilde in zijn werk blijven geloven.
Terug in Amsterdam wordt hij omringd door allerlei
verlokkingen. Er wordt steeds maar gekletst over prijzen, voorschotten en
verkoopcijfers. Er loopt een schrijver rond die van kroeg tot kroeg een web van
macht heeft gesponnen. Trouw en integriteit worden belichaamd door de figuur
Justus, voor wie dichter en vertaler Thomas Graftdijk model stond, die ook in
Italië woonde, en helaas overleed voor De
grachtengordel verscheen.
Literatuur als markt Het knappe van De
Grachtengordel is ook dat een aantal van de collega-schrijvers die in gefictionaliseerde
gedaante in het verhaal optreden elk een monologue
interieure afleveren in hun eigen prozastijl, zodat de roman ook een
virtuoze stijl-exercitie wordt.
De romanliteratuur is altijd een markt geweest. Daar kan
Provenier om treuren, maar zo wordt de worst nu eenmaal gemaakt. Daarom
proberen we de beste worst te maken. Boeken zijn een product van hun tijd,
reden waarom het vaak niet meevalt om boeken die we in onze jeugd bewonderden
opnieuw te lezen. Boeken van vroeger stellen soms vragen die ons niet meer zo bezighouden.
Kritiek op critici In een schitterend nawoord bij de nieuwe uitgave, tachtig
pagina’s schrijversmemoires, kijkt Meijsing terug op de wording en verschijning
van De grachtengordel. Hij bekijkt de
recensies van toen en verbaast zich over het lege gekakel van de recensenten
die De grachtengordel niet eens naar
behoren konden lezen, omdat ze zich lieten leiden door alle praatjes. Een
sleutelroman!
Meijsing schrijft de wanprestaties van de mandarijnenklasse
van critici toe aan woede. Maar ik zou de pure onkunde van die generatie critici niet
onderschatten. In die jaren namen kranten vaak nog academische neerlandici in
de arm om de literatuur bespreken en die waren vaak spectaculair incapabel om fictie
te begrijpen waarvan de inkt nog nat was.
Inmiddels zijn we achtentwintig jaar
verder en het is moeilijk ons voor te stellen dat een literaire roman zo’n
opwinding gaf. Dat was vroeger. Maar de elegische kern van De grachtengordel, over trouw aan je idealen en liefde voor de
literatuur die je leven heeft gevormd, die doen er nog steeds toe, meer dan
ooit, en dat maakt De grachtengordel
een van onze onvergankelijke klassiekers.
Uitgesproken op de presentatie van 'De grachtengordel', 10 september 2020
|